imagine borsa

imagine borsa

duminică, 19 ianuarie 2014

RĂDĂCINI - O ISTORIE A BORȘEI ÎN IMAGINI, 1911-2011 - autori TINUȚA GREC, NICOARĂ MIHALI (fragment)

              
           La poalele Pietrosului, într-un cadru de o neasemuită frumuseţe, se află Borşa. Un tărâm de poveste, cu peisaje ce alternează între albastrul nesfârşit al cerului, albul crestelor de munte, verdele etern al brazilor şi multitudinea culorilor din poienile încărcate cu flori.
         Aici, timpul se măsoară altfel: de la răsăritul ierbii la cositul fânului, de la un sezon turistic la altul, de la o Horă la alta.
       Călătorul care poposeşte  pe aceste meleaguri e surprins de peisajele pitoreşti cu care Dumnezeu a binecuvântat acest colţ mirific de ţară.
Localnicii s-au obişnuit cu atâta frumuseţe. Sunt impresionaţi de ea doar uneori, în răgazul unei dimineţi liniştite, înainte ca totul să se trezească la viaţă sau seara, când zbuciumul zilei se încheie şi borşeanul priveşte  în jurul său  de pe prispa sau terasa casei sale şi e surprins de frumuseţea ce-l înconjoară. 
         În acest cadru, vechiul şi noul se împletesc, făcând din Borşa un loc al paradoxurilor. Lângă o casă ţărănească, cu şatră şi acoperiş de draniţă răsare una nouă, cu toate atributele modernităţii. În zi de sărbătoare, ieşind de la slujbă sau participând la un festival folcloric, borşenii, pe strada plină de maşini „străine”, îşi poartă mândri frumoasele costume populare.
Aici , credinţa este încă vie. Salutul localnicilor e încă „Lauda Domnului” sau „Lăudăm pe Isus” , iar răspunsul se iveşte firesc, ca o binecuvântare: „În veci. Amin” .
         Aici, obiceiurile şi tradiţiile se păstrează şi se transmit din generaţie în generaţie. Doar aici se pot vedea cocoane, frumoase ca florile poienilor, învârtind făcliile de Sânziene şi feciori vestind, prin Viflaim, Naşterea Domnului.
         La Borşa, bătrânii încă mai cosesc fânul, cresc animale şi cultivă cartofi. Şi merg la biserică, ducându-şi de mână nepoţii, pe care îi învaţă credinţa în Dumnezeu.
         Însă tot aici, noul se întrezăreşte la orice pas. Pe dealuri unde, cu câteva decenii înainte creştea doar iarba, astăzi sunt cartiere întregi. Borşenii, plecaţi în Occident, au copiat stilul construcţiilor occidentale, transformând oraşul într-o mică Italie . În august, când se întorc acasă, li se citeşte pe chip bucuria revenirii pe pământul natal, dar şi suferinţa dezrădăcinării. O generaţie de sacrificiu, nevoită să ia calea străinătăţii pentru o viaţă mai bună.
         Borşa este oraşul care m-a adoptat în urmă cu 19 ani. Obişnuită cu întinsul câmpiei unde am copilărit, Borşa  mi  s-a  înfăţişat  prima  oară  ca  un  adevărat  colţ  de  rai. Mi-am spus atunci că este un privilegiu să trăieşti  înconjurat de atâta frumuseţe.  Apoi am cunoscut oamenii, calzi şi primitori, aprigi la mânie, mândri şi demni în suferinţă, talentaţi, credincioşi şi muncitori. I-am admirat şi mi-am propus să îi răsplătesc cumva pentru că m-au primit în mijlocul lor.
         Acest album este cadoul meu pentru borşeni. Am strâns pentru ei o fărâmă din istoria lor, aşa cum a fost, cu bucuriile şi suferinţele lor, cu tradiţiile şi obiceiurile pe care le-au păstrat întotdeauna. Am adunat imagini cu oameni simpli, imagini cu locuri care astăzi sunt greu de recunoscut, o parte din ceea ce a fost Borşa în ultimul secol. Le-am adunat pentru a rămâne ca o memorie a unor timpuri ce au apus, un fragment din istoria unei localităţi cu oameni deosebiţi, care au ştiut să-şi păstreze, peste timp, identitatea.
                                                                                                                                            Tinuţa Grec

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu