CAMARADERIA
(ERAM SIGUR CĂ AI SĂ VII !)
„Te-ai născut pentru a iubi, trăiește pentru
a dărui și vei muri pentru a iubi și mai mult!”
Padre Amilcare Boccio
„Camaradul meu nu s-a mai întors de pe câmpul de luptă. – Domnule, solicit permis pentru a porni în căutarea lui.”
„– Permis respins -
a răspuns ofiţerul. Nu vreau să-ţi rişti viaţa pentru un om care probabil este
deja mort.”
Soldatul, nerespectând interdicţia
superiorului a plecat şi o oră mai târziu s-a întors rănit mortal, transportând
cadavrul prietenului său. Ofiţerul era furios: „-Ţi-am spus că era mort. Acum am
pierdut doi oameni. Spune-mi: a meritat efortul să mergi până acolo şi să te
întorci cu un cadavru? ‚ Soldatul muribund i-a răspuns:
„- Sigur că da
domnule! Când l-am găsit, mai trăia şi a putut să-mi spună: Juan, eram sigur că
ai să vii”.
Nimeni nu este în
stare de mai multă dragoste decât cel care îşi dă viaţa pentru prietenii săi” [1].
Războiul a scris
pagini întunecate în istoria lumii şi a şters principiile de fraternitate,
solidaritate şi poate iubire dintre naţii.. Dar şi pe fronturile de război au
existat mărturii despre camaraderie şi prietenie autentică. Această faptă reală
desfăşurată în timpul celui de-al doilea război mondial oferă doar numele celui
ce exprimă ideea de camarad: Juan. Un front de luptă nu e un loc în care să
împarţi cu cei de lângă tine sentimente pozitive; pe un front de luptă; într-un
teatru de operaţiuni militare oamenii plănuiesc crime; atentate; cuceriri. Pe
un front de luptă oamenii îşi predau sufletele Ziditorului ceresc împovăraţi de
păcate, crime, ură şi singurătate. Pe un front de luptă mirosul de sânge şi
ameninţarea morţii te pot conduce pe culmile disperării.. Şi totuşi.. pe un
front de luptă; chiar dacă poate să ni se pară un paradox se poate naşte fiorul
nemuritor al prieteniei. Prima calitate a prieteniei pe care fapta relatată o
implică este îndrăzneala. Îndrăzneala lui Juan de a cere permisiunea pentru o
acţiune militară aparent zadarnică: câte leşuri de soldaţi au fost recuperate
de pe câmpurile minate? Totuşi sentimentul prieteniei are puterea de a depăşi
raţiunea şi logica; iniţiază uneori comportamente ce pot părea aberante in
perceptia unora : a acelora care nu au
experimentat vreodată camaraderia. Ofiţerului i se pare inutilă strategia de a
recupera un cadavru... fiindcă poate n-a avut vreodată un prieten sau poate era
prea SEDUS de cucerire şi putere. După cum ne-am fi aşteptat ordinul a fost
respins.
A doua calitate a
prieteniei: devotamentul necondiţionat.
Nerespectarea unui
ordin militar atrăgea execuţia prin împuşcare la zid.. poate spânzurătoare sau
aplicarea unor pedepse drastice (de cele mai multe ori în batalionul
disciplinar al unităţii militare) şi însemna descalificarea din statutul
valorilor militare. Eticheta de „paria” şi trădători putea marca inclusiv
familiile militarilor. Juan e speriat de aceste consecinţe dar poate şi de o
moarte aproape sigură. Pleacă în căutarea prietenului deşi şansele de
recuperare sunt aproape nule. Prietenia cere imposibilul. Cere renunţarea la
sine şi poate mai mult decât orice bunătate sufletească.
Verdictul ofiţerului
la întoarcerea soldatului este inexorabil: zădărnicie. Nu înţelege eficacitatea
misiunii militare de a-ţi pune viaţa în primejdie pentru recuperarea unui
cadavru. Misiunea militară poate a fost una zadarnică.. însă misiunea
prietenului a fost îndeplinită: certitudinea preţuirii, devotamentului şi
eroismului s-au exprimat prin prezenţa lui Juan acolo: Juan... eram sigur că ai
să vii.
Dincolo de
dimensiunea epică şi morală a ştirii militare o să accentuez dimensiunea
psihologică. O prietenie autentică se dezvoltă în situaţii limită de viaţă;
cere uneori teste de fidelitate şi credinţă. În cazul soldatului Juan
sentimentul de prietenie a trecut dincolo de zona de siguranţă psihologică;
dincolo de siguranţa şi controlul vieţii. Este o zonă a incertitudinii, o zonă
de disconfort în care cei mai mulţi renunţă să-şi îndeplinească datoria faţă de
camarad.
Prietenia presupune
un preţ. În cazul de faţă însăşi viaţa lui Juan. Prietenia trece peste limitele
unui instinct primordial al fiinţei umane: instinctul de conservare şi
autoapărare.[2] Peste acest imbold natural
al omului poare trece doar o prietenie autentică. Teama de moarte, inaugurarea
unui teren nesigur cum este un front de război, incertitudinea succesului
operaţiunii militare, descriu contextul psihologic; premisele examenului pe
care protagonistul l-a promovat.
În societatea
modernă frontul de luptă este o metaforă. Poate nu trebuie să trăim experienţa
războiului pentru a recupera un prieten rătăcit; poate nu trebuie să traversăm
o ploaie de gloanţe pentru a fi aproape de aproapele nostru; poate nu trebuie
să plătim cu viaţa pentru a salva sau anima ultimele clipe de viaţă ale unui
prieten. Societatea în care trăim ne oferă zilnic oportunitatea de a redeveni
buni; oportunitatea de a-l admira pe Dumnezeu în semenii noştri. Putem
experimenta zilnic binecuvântarea de a-i cerceta pe cei bolnavi, de a-i îmbrăca
pe cei zdrenţuroşi; de a-i hrăni pe cei flămânzi... atât fizic cât mai ales
spiritual, de a ne ruga pentru cei aflaţi în suferinţă, de a-i iubi pe cei ce
ne urăsc şi de a-i binecuvânta pe cei ce ne blesteamă; de a mulţumi Celui
Prea-Înalt pentru fiecare prieten cu care ne-a bucurat inima în această
existenţă efemeră.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu